Weboldalkészítésénél figyelnünk kell a tartalomra. Ez fogja meghatározni, hogy hány ember olvassa bejegyzéseinket, ugyanakkor azt is, hogy sikerül-e eladnunk a termékünket, ráadásul a Google keresőmotorjai is figyelni fogják a felhasználói élményt.
Nem elég a webfejlesztés esztétikáját szem előtt tartani, mivel az emberek figyelme könnyen elkalandozik. A szöveges tartalom mellett szükségünk lesz a képek hatalmára is. Biztosan mindannyian hallottuk, hogy egy kép többet mond ezer szónál. Nos, akkor egy infografika még ennél is többet!
Az infografika jelentése
Az infografika jelentése igen egyszerű, mivel két szóból jött létre: információ és grafika. Amikor használjuk, akkor mindig valamilyen fontos információt adunk át, de ezt grafikus formában tesszük. Nem ugyanolyan leírni, hogy egy könyvből hány példány fogyott el az évben, mint képileg is megjeleníteni. Előbbit talán észre sem vesszük, utóbbi azonban biztosan magára vonzza a tekintetet.
Az infografika célja
Az infografika célja mindig az, hogy a felhasználó gyorsan megértse az átadásra szánt üzenetet. Éppen ezért kevés szöveget szokott tartalmazni, de azt mindig grafikus adatok segítségével.
A szöveg magyaráz, a kép mutat, a kettő egyben pedig tökéletes megoldás a biztos átadásra.
Lehet, hogy a szöveget az ember nem olvassa el, a képet pedig nem mindenki érti, de a kettő weboldalakon alkalmazva kiegészíti egymást. Gondoljunk csak arra, hogy általában hol szokták alkalmazni. Találkozunk vele adatok megjelenítésekor, fogalmak megmagyarázásánál, marketing eszközként és az oktatásban is. Miért kéne nekünk is használni? Nézzük!
Használjuk bátran!
Ha fel akarjuk idézni, hogy egy nap alatt mennyi információs blokkal találkozunk, akkor még a legjobb memóriával rendelkezőknek is nehezére esni. A technológia fejlődésével és a telefonok elterjedésével minden egyes percben valamilyen hírrel futunk össze.
Hiába próbálunk mindenre odafigyelni, az agyunk teljesen le van terhelve, és úgy reagál, hogy automatikus szűrésbe kezd. Elkezdi szétválogatni a kapott információt, majd a feleslegnek ítéltet gyorsan kitörli. Ez a szelektálás azonban nem mindig irányítható.
Ugyanez mondható el az emberekről is, hozzánk hasonlóan le vannak terhelve, és az ő agyuk is szűr mindent. Ha azt akarjuk, hogy az általunk közzétett bejegyzések és hírek ne a kukában landoljanak, akkor valahogy fel kell hívnunk magunkra az agy figyelmét.
A legtöbben nem olvassák el az írott tartalmat, hanem gyorsan átfutnak rajta. Csak a fő pontokat olvassák el, szinte elemzik az írást. Mi történik, ha találkoznak közben egy infografikával? Szó szerint megakad rajta a szemük.
Ez a vizuális megoldás könnyen szkennelhető az agynak, és az általa átadott információ is érthetőbbé válik. Az ingerek arra fogják késztetni az olvasót, hogy a grafikára emlékezzenek, miközben a szöveget elfelejthetik. Pont ezért van szükségünk ilyen megoldásra, ha a tartalommarketingben akarunk tündökölni. Még sosem készítettél ilyet? Akkor olvass tovább!
Az infografika fajtái
Ahhoz, hogy megismerjük az infografika készítés titkát, először meg kell vizsgálnunk a lehetséges fajtákat. Ezután sokkal könnyebb lesz kiválasztani a nekünk valót. Nézzük, mi közül tudunk választani.
1. Információs infografika. Ezen valamilyen statisztikai adatot tudunk bemutatni, és általában több szöveg kerül rá. Lehetnek ezek számok vagy más adatok is.
2. Idővonal infografika. Valamilyen történetet mesélünk el úgy, hogy kronológiai sorrendben jelenítjük meg az adatokat.
3. Diagram infografika. Mindig a diagram kap hangsúlyt.
4. Folyamatot ábrázoló infografika. Ebben az esetben mindig meghatározott lépéseket mutat be, amelyek egymást követik.
5. Térkép szintű infografika. Ilyenkor trendeket és földrajzi adatokat jelenítenek meg.
6. Összehasonlító infografika. Általában előtte-utána állapotokat mutat be, ellentéteket hasonlít össze. Ugyanúgy használják fogalmakhoz, termékekhez, eseményekhez és ötletekhez.
7. Családfaszerű infografika. Ez általában összefüggéseket és különböző kapcsolatokat ábrázol.
8. Listaszerű infografika. Valaminek a felsoroláshoz használják.
9. Önéletrajzos infografika. Itt mindig a CV megjelenítésére, összefoglalására használják, általában látványos formában jeleníti meg a tapasztalatot vagy az életutat.
Ahhoz, hogy a fenti listából ki tudjuk választani a legmegfelelőbbet, először át kell gondolnunk a célunkat. Ki a közönség? Mit akarunk átadni? Mindig az adott helyzettől függ, hogy melyiket készítsük el. Próbáljunk meg a hatékonyságra és a látványosságra is odafigyelni, miközben szem előtt tartjuk az olvasókat. Nem mindegy, hogy az igazgatóságnak készítünk el egy prezentációt, vagy a közösségi médiába szeretnénk posztolni.
Egyszerű infografika készítés programokkal
Most, hogy ismerjük a különböző lehetőségeinket, jöhet az infografika készítés. Fontos megjegyezni, hogy ehhez szükségünk lesz egy kis kreativitásra is, majd kövessük a következő lépéseket.
• Miről szól az infografika, avagy témaválasztás.
• Ha megvan a téma, akkor jöhet az adatkeresés.
• Válasszunk a 9 fajta közül.
• Tervezzük meg a szöveget.
• Töltsük meg tartalommal.
• Játszunk a színekkel.
Szerencsére ma már nem kell mindent egyedül csinálnunk, hanem csalhatunk is egy kicsit. Több program is tartalmaz ingyenes sablonokat, amit nekünk csak az adatokkal kell megtöltenünk.
Az egyik legfelkapottabb a Piktochart. Itt több száz sablon közül választhatunk, vagy kezdhetjük teljesen a nulláról. Minden héten új sablonokkal bővül a kínálat, így érdemes többször is visszatérni. A kész fájl PDF, PNG és JPG formátumban is elmenthető.
Másik ismert program a Canva, ahol nemcsak képeket, hanem infografikát is készíthetünk. Igaz, hogy van fizetős változata is, de már ingyen is tudunk sablonokat kipróbálni. Előnye, hogy könnyen lehet használni a programot, így nincs szükségünk grafikai tudáshoz.
A Venngage csak az infografikára fókuszál, amit gyorsan fel tudunk építeni. Válogathatunk a beépített ikonok és térképek között, bár az elérhető sablonok száma lényegesen kevesebb.
Ha úgy érezzük, hogy egyedül nem tudunk ennyi mindennel megbirkózni, akkor pár ezer forintért grafikust is fel tudunk bérelni Venngagetől. A lényeg a megszerzett információn van, amit még a szerkesztés előtt össze kell gyűjtenünk.
Profi infografika készítés szabadúszó tervezővel: ha kevés az online program által nyújtott szolgáltatás
A programok álltál megszabott keretek kihasználása után hamar rájövünk, hogy egyedi kreativitást nehezen lehet elérni egy szoftverrel. Bizonyos korlátjai miatt sablonossá válhatnak a prezentációk sok használat után, ilyenkor szoktak külsős grafikust megbízni infografika elkészítésére.
Tekintsük át pontokba szedve milyen pozitívumokkal és hátrányokkal jár, ha szakembert veszünk igénybe.
Előnyei:
• Mi határozhatjuk meg a stílust, színeket, arculatot
• 100% brand kompatibilis designt kaphatunk
• A grafikai megoldásokba is van beleszólásunk
• Egyedi infografikát kapunk, az biztos, hogy nem jön velünk szembe sosem
• Bármilyen méretben gondolkozhatunk
Hátrányai:
• Drágább, mint egy szoftver előfizetése
• Lassabb is, függően a szakember leterheltségétől
Mikor készítsük el?
Talán egyszerűbbnek tűnik az, ha a talált érdekességeket egy hosszú bejegyzésben fejtjük ki, viszont unalmasabb is. Válasszuk az infografika készítését, ha a következő témákat akarjuk posztolni:
• valamilyen adatot illusztrálnánk,
• egy komplex témát akarunk egyszerűsíteni,
• összehasonlítanánk valamit,
• szeretnénk felhívni az emberek figyelmét.
Ez mind időbe telik, és sok erőfeszítést igényel, és pont ez benne a jó. Ha könnyű munka lenne, akkor szinte minden weboldalon találkoznánk ezekkel a megoldásokkal, és veszítenének az egyediségükből. A jó infografikák úgy terjednek el, mint a futótűz, rengeteg megosztást, kommentet és linket generálnak. Ha pedig éppen mi készítettük el, akkor ezek a megosztások a mi weboldalunkhoz fogják vezetni az embereket.
Gondoljunk arra, hogy a vizuális adatokat sokkal többen fogják látni és értelmezni is. Az emberek nemcsak átfutják rajta a tekintetüket, hanem megállnak, és elgondolkodnak. Ha még mindig nem vagyunk meggyőzve, akkor mondogassuk magunkban, hogy egy infografika háromszor annyi emberhez jut el, mint egy sima bejegyzés. Jól hangzik, nem?
Az infografika a SEO-t is segíti
Az infografikák igen népszerűek, ami az esztétikára és a látványosságra vezethető vissza, azonban mindig figyelnünk kell arra, hogy az információ pontos legyen. Egy rosszul kivitelezett megoldás ugyanolyan fénysebességgel fog eljutni az emberekhez, viszont a mi hitelességünket fogja rombolni.
Mit mondhatunk a SEO-ról? A Google nagyon szereti az infografikákat, így sokkal előrébb hozza őket a képekhez képest. Mivel több embert mozgat meg, és mindig fontos információt tartalmaz, így a Google szemében is magasabb értékelést jelent.
Találjuk meg a mi témánkat úgy, hogy mindig eredetiek maradunk. Próbáljunk meg kitűnni a többiek közül úgy, hogy végig figyelünk a célközönségünk vágyára. Használjunk harmonikus színeket, esetleg olyanokat, amik jellemzőek a vállalkozásunkra, és végül, mindig legyünk pontosak. Így a mi infografikáink is rengeteg emberhez fognak eljutni.
Legyen szó egyszerűbben használható online szoftverről vagy komplexebb profi szakember által tervezett infógrafikáról, mai világban egyre jobban erősödni fog az információ ezen fajta átadása.