Az UX, vagyis felhasználói élmény az, ahogyan a felhasználók interakcióba lépnek egy weboldallal. Arra vonatkozik, hogy a látogató hogyan érzékeli a honlap értékét, a könnyű használhatóságot és a hatékonyságot. Az UX értelmes és releváns élményeket teremt a látogatók számára, és megfelel azok igényeiknek.
És mit jelent a SEO? A SEO (Search Engine Optimization) lényege, hogy növelje egy webhely láthatóságát, amikor az emberek egy vállalkozáshoz kapcsolódó terméket vagy szolgáltatást keresnek a keresőmotorokban. Az UX és SEO között annyira szoros kapcsolat van, hogy bármelyik hiánya rontja a weboldalt népszerűségi indexét.
Hogyan befolyásolja az UX pozitívan a SEO-t?
Nagyon egyszerű a „képlet”: ha jó egy oldal UX-je az nemcsak hosszabb ideig tartja az oldalon a látogatókat – aminek köszönhetően nő az oldalon töltött idő (dwell time) –, hanem pozitív szignálként is szolgál a keresőmotornak, tehát sokkal jobb helyezés érhető el a keresőben. Ezt bizonyítja az is, hogy a legutóbbi Helpful Content Update-ben még nagyobb hangsúlyt kapott az UX.
A felhasználói élménykutatás szisztematikusan vizsgálja a felhasználókat, azok igényeit és elvárásait. Ez segít a vállalkozásoknak abban, hogy mindent megtudjanak a felhasználókról annak érdekében, hogy a legrelevánsabb szolgáltatásokat nyújtsák. Ha céged számára fontos a vevői elégedettség, akkor elkerülhetetlen, hogy megvizsgáld, hogyan tudja weboldalad teljesíteni az ügyfelek igényeit.
Az UX és a SEO kéz a kézben járnak
Igen, mert közös küldetésük van, mindkettő célja a releváns és vonzó tartalom kialakítása. Ha megvizsgálod ügyfeleidet, vásárlóidat, garantáltan javulni fog a felhasználói élmény, több embert vonzasz a webhelyedre, amely javítja a SEO rangsorolást.
De az UX kutatások bizonyos tényezőket is segítenek feltárni, például az olyan negatív elemek, mint a weboldal lassú betöltési sebessége, visszatarthatják az embereket a webhely használatától. Ez természetesen megint rossz hatással lesz a SEO-ra. Továbbá UX elemzés nélkül esélyes, hogy weblapod nem felel meg a fogyasztók elvárásainak, és a Google, vagy más keresőmotorok nem tekintik honlapodat előnyösnek a felhasználók számára. Szerencsére van segítség, hiszen különféle eszközök segítik az UX-szakértőket, hogy erőfeszítés nélkül és hatékonyan határozzák meg azt, hogy mire is vágyik a célközönség.
Ezek a legnépszerűbb UX-elemek, amelyek segítenek javítani weboldalad SEO pozícióját
Azonban fontos megjegyezni, hogy a színek hatása személyenként változhat. Ami számunkra nyugodt és harmonikus lehet, az más számára idegesítő és feszült hatást kelthet. Például a mai szürke-fehér trend egy idősebb generációnak roppantul unalmas lehet. Túl sok intenzív színnel berendezett konyha pedig egy mai fiatal számára lehet túl harsány és zavaró.
1. Weboldal gyors betöltése
A felhasználók nagyon nem szeretik, ha egy site betöltésekor várakozniuk kell, inkább elhagyják az oldalt. A legtöbb embernek nincs türelme megvárni, és minden elhaladó másodperc növeli a visszafordulási arányt.
A lassú oldalsebességnek persze több oka is lehet, az is előfordulhat, hogy a felhasználónak lassú az internetkapcsolata. Bár ezt nem tudod szabályozni, ügyelj arra, hogy weblapod teljesen optimalizálva legyen, a lehető leggyorsabb betöltés érdekében. Optimalizáld a webhely sebességét a fájl- és képméret minimalizálásával. Helyezz el cselekvésre ösztönző (CTA) gombokat, amikor a felhasználó rákattint azonnal jusson el a megfelelő oldalra.
2. Mobilbarát weboldal
2023-ban az internetes forgalom több mint fele mobiltelefonról érkezik. Ezért egy honlapnak reszponzívnak kell lennie, ellenkező esetben sok potenciális ügyfelet el fogsz veszíteni.
Az UX optimalizálás során érdemes kideríteni, hogy milyen típusú mobil eszközöket és operációs rendszereket használnak az ügyfeleid, és győződj meg róla, hogy a webhelyed mindegyikkel kompatibilis.
3. Egyszerű navigáció a menüben
Előfordult már, hogy felkerestél egy weboldalt, de annyira zavaros volt az egész, hogy inkább kiléptél? Sajnos ez akkor fordul elő, ha a website rossz UX dizájnnal rendelkezik. A zavaros kezelőfelület vagy navigáció frusztrálja a felhasználókat, akik így habozás nélkül távoznak.
Az UX segít felfedezni azokat a funkciókat, amelyeket a felhasználók egyszerűen és gyorsan szeretnének elérni. A menüket egyszerűsítheted, hogy csökkentsd azok bonyolultságát. Például adj meg kategóriákat és alkategóriákat, hogy a felhasználók hatékonyan keresgéljenek.
4. Szöveg formázása
A weboldalon használt szöveg befolyásolhatja a hatékonyságot. A szövegformázás és a szöveghierarchia kéz a kézben működik, hogy a webhely olvasható legyen. A szövegformázás megkülönbözteti a webhelyen található különböző típusú információkat felsoroláspontokban, alcímekben stb.
5. Közösségi megosztási gombok
A közösségi megosztás lehetővé teszi a látogatók számára, hogy megosszák a tartalmat, ezzel is reklámozva a honlapot. Segítenek a márkaismertség és webhely forgalmának növelésében, amivel vállalkozásod bekerülhet az elsők közé a keresőkben, ami fontos, ha szeretnéd, hogy céged a piac meghatározó része maradjon.