A termék csomagolás
Hazánkban egyre jobban bővül a piac és egyre inkább kiéleződik a verseny a brandek között. Viszont közelében sincs még a nyugateurópai színvonal és termékpalettához. Ahogy bemegyünk egy boltba, leemelünk egy terméket és azonnal beindul a marketing gépezet ami arra utasít hogy vegyük meg.
Mindegy is mi van benne, elolvassuk a copywriter által hangzatosan kitalált mondatokat, megnézzük a grafikus által kitalált és szépen megtervezett keyvisual elemeket, ezután szépen a project manager és forma tervező közös munkája által elkészült csomagolásba egyből bele is szerettünk.
Kész is van, másik márkának esélye sincsen. (arról nem beszélek most, hogy a termék milyen minőségű, az már a gyártás dolga, hogy támogassa a termék minősége is a design oda-vissza)
Amennyiben szeretnéd kiszervezni a csomagolástervezési munkád, lépj velem kapcsolatba, kérj ajánlatot és bízd rám márgád építését.
És akkor a legnagyobb fogyasztói társadalomról is essen szó:
Amerikában egy szupermarketban közel 40.000 db termék közül választhatunk. Így ez az iparág a 3ik legerősebb iparág Amerikában, közel 600 milliárdos üzlet évente.
Reklámcégek tömkelege, mint pl a Landor, CBA’a és Coley Porter Bel több 100 grafikust alkalmaz, hogy egész nap egy dologra fokuszáljanak, márkákat teremtsenek.
Összeszedtünk 5 pontot amire figyelni kell egy márka vagy
csomagolástervezésnél, legyen az sajátmárka vagy private label:
Egyértelműség és egyszerűség
Amikor kezedbe veszed a márkát, “elvileg” rögtön tudnod kell mire való.
Ezt úgy is le tudod tesztelni, hogy bemész egy boltba és véletlenszerűen leveszel egy terméket a polcról, és 2 egyszerű kérdésre válaszolsz a csomagolással kapcsolatban:
1- Mire jó ez a termék?
2- Mi a márkája a terméknek?
Ha erre 3-4 mp alatt nem tudsz válaszolni akkor a márkának érdemes lenne elgondolkozni, hogy jól kommunikálja-e a terméket a csomagolással.
Ugyanis, ha ennyi idő alatt nem tudja eldönteni a fogyasztó, hogy mi a termék akkor minden valószínűséggel vissza fogja tenni és másikat választ.
Pár jó példa:
Hogy rossz példát is említsek, a következő a csomagoláson nem csak a márkát nem tudod beazonosítani hanem az egyértelműség alapszabályát is felrúgja.
Ez a csomagolás egy gyerekeknek szóló ital de inkább autó mosó folyadéknak tűnik nem?
Tanulság, ismerd a márkát, legyél tisztában a márkával és a branddel és a célközönséggel.
2.
Őszinteség
Az ügyfél és a grafikus is mindig a termék legtökéletesebb ábrázolására törekszik(mármár néha túlon túl). Például gyümölcsös joghurt csomagolásán több a gyümölcs, mint a joghurt. Finom ízletes darabokkal van tele, a fogyasztó megveszi és észreveszi, hogy a csomagolás kicsit csalóka volt mert alig van benne gyümölcs. Ugyan ez a piskótánál, képen telis-tele van ízletes csoki darabokkal, megveszed, kibontod és a száraz piskótát eszed a túlbuzgó grafikus miatt.
Tudja már mindenki milyen a marketing gépezet kegyetlen fogaskereke, hogy bármit el lehet adni, hogy egy kis face-lifting benne van a pakliban, de azért a fogyasztót teljesen átverni nem érdemes. Hisz ezután véletlen sem venné meg a terméket, sőt a mai világban ha negatív tapasztalata van akkor a közösségi oldalakon való megosztásával is nagy kárt tehet a brandben.
Még több érdekes összehasonlítást találsz ezen az oldalon:
Ez is érdekes cikk, bár itt maga a termékről van szó és annak a grafikai megjelenítéséről:
Grafikus feladata, hogy a legdekoratívabb állapotban ábrázolja a terméket, de a fogyasztókkal szépen kell bánni.
3.
Bővíthetőség
A termékcsomagolásnak olyannak kell lennie, hogy könnyen mutálható legyen. Legyen szó egy másik termékcsoport bevezetéséről(az adott márka alá), vagy például egy másik ízvilág; összetevő; előállítási forma; tükrözése a csomagoláson, úgy, hogy a vizuális vonzereje ne csökkenjen a terméknek és a felismerhetősége se a brandnek.
Egyszerűbben: a csomagolástervezésnél figyelembe kell venni azt is hogy a márka mennyire mutálható későbbiekben. Tegyük fel egy paradicsomos szósznak kell címkét tervezni. Amennyiben a termék designja túlságosan kötődik a paradicsomhoz, úgy később ha kell egy mustármagos mutáció is akkor sokkal nehezebb lesz a mutáció és a brand egység megtartása. Főleg, ha a tipográfia és grafikai elemek nagyon szorosan csatlakoznak a paradicsomhoz.
Fontos látni a márka egész jövőképét, mert a vizuálisan szisztematikus design felépítése segíti a későbbi termékek következetes, könnyű és konzekvens mutálását.
4.
Praktikusság, gyakorlatiasság
Nehéz megújulni, bátornak lenni ahhoz, hogy egy brand valami újat kipróbáljon. Nem könnyű a jól bejáratott útvonalakról letérni és utat törni. A praktikusság pont ez a dolog, amivel ezt meg lehet tenni és sokan félnek is tőle.
Kockázatos, de ha bejön akkor a terméket tökéletesen kiemeli a konkurenciától.
Például amikor a Heinz feje tetejére fordította az flakonját, az eladásuk az egekbe szögött(még úgy is hogy a szószok eladási mutatója csökkent abban az időben). Miután az úttörőnek bejött, szépen sorra csatlakoztak a márkák, Globus, Univer stb.
Nem utolsó sorban arra is kell gondolni, hogy a terméket új designja hogyan segíti a mindennapi használatban, szállításban és tárolásában.
A praktikusság önmagában megoldhatja a csomagolás tervezési kihívásainak sokaságát.
5.
Csomagolástervezés
Az eredetiség, a karakter és a memorizálhatóság a nagy márkák jellemzői, és természetesen a nagyszerű csomagolási tervek is.
Több ezer termék küzd a vásárlók figyelméért. Egyetlen módja, hogy a egy márkát elkülönítsünk az, hogy más legyen, mint a többi és hiteles.
Mai világban, ahol a termékek tömkelege van a polcokon, nagyon nehéz, hogy egy márka “legyen hiteles”. Ki kell tűnni a konkurenciától!
Mire is gondolok? Tegyük fel, mindenki termék fotót tesz a csomagolására. Akkor illusztrációt vagy typo-alapú tervezést ajánlanék! Ha mindenki vertikális elrendezést használ akkor horizontális elrendezést használnék. Mindenki modern friss designt használ? Akkor használjunk bátran retró régebbi stílust.
Legyél bátor, alkoss valami mást, újíts! Ha saját márkát tervezel érdemes körbe nézni más piaci szegmensében inspiráció gyűjtés gyanánt, például egy whisky designja nagyon jó brainstorming alap lehet egy exkluzív csokoládé csomagolásnak.
Végszó
A csomagolás tervezés az a folyamat, ahol a tervezőnek 2 dolgot kell igazán figyelembe venni: termék eredetiségét és az értékesítési teljesítményt. A csomagolás az utolsó pontja a salesnak ahol meggyőzheted a vásárlót, hogy azt a bizonyos terméket vásárolja meg.
Amennyiben egyedi csomagolás designt szeretnél termékednek, nyugodtan lépj velem kapcsolatba.