Sok kreatív szakmabeli gondolkozik úgy, hogy azzal kerülhet csak fel a térképre, ha minél szélesebb szolgáltatáspalettával reklámozza magát. Inkább mindenfélébe belekóstolnak felszínesen, mert úgy gondolják a változatosságuk miatt több megrendelést fognak kapni.
Egy bizonyos szinten teljesen érthető a hozzáállás, hisz minél több lehetőségünk van az eladásra, nagyobb valószínűséggel fogunk értékesíteni. Azonban a gyakorlatban nem pont így működik a dolog. Sőt, azok a vállalkozások sikeresebbek, ahol kevesebb területre fókuszálnak. Ezekben az esetekben az ügyfelek gyorsabban és többen jönnek.
Nekünk sem kell bemutatni, hogy mennyire csábító tud lenni, hogy minél több dologban is megmutassuk, hogy menyire jók vagyunk, minél szélesebb körökben pozícionáljuk magunkat. Azonban ha nem vigyázunk, hiteltelennek fogunk tűnni, és mi fogjuk megfizetni a telhetetlenégünk árát. Nem leszünk képesek egy egyértelmű üzenetet közvetíteni a piac felé, így nem tudjuk pontosan behatárolni a célközönségünket se, mert a sokszínűségünkből kifolyólag nincs őket hova szűkíteni. Ez pedig idő és pénzpazarláshoz vezet.
A specialisták korszakát éljük. Röviden: minél nagyobb a célcsoportod, annál jobban kell specializálódnod. Annak, hogy egyszerre akarunk mindenhol ott lenni, nincs létjogosultsága. Amúgy sem mi leszünk mindenki minden vágyára a megoldás. Hosszútávon gondolkozva el fogunk veszni a süllyesztőben, ha nem szűkítjük a szolgáltatáskörünket. Nem lesz egy vállalati perszónánk, semelyik réteg nem fogja azt reklámozni, hogy a hasonló problémákkal rendelkező potenciális ügyfelek hozzánk jöjjenek, mivel nem vagyunk semmiben sem szakértők.
A piacvezető cégeknek a meglévő hátterüknek, és a sokrétű tapasztalatuknak köszönhetően megadatott az a luxus, hogy generálisak legyenek. Azonban a legtöbben nem ebbe a kategóriába esünk. A specializálódás lehetőséget nyújt arra, hogy megmutassuk az ügyfeleinknek, hogy kellőképpen kompetensek és összeszedettek vagyunk ahhoz, hogy az igényeit kielégítsük egy kisebb számú csapattal. Általában az ügyfelet nem csak azt szeretnék látni, hogy megértjük a problémájukat, hanem referencia anyagot, és biztosítékot várnak tőlünk, hogy ez előtt sikeresen oldottunk már meg ilyen problémákat.
Vegyük példának a kreatív, grafikai ügynökségeket. Nagyjából ugyanazt a célcsoport bombázzák, szinte azonos szolgáltatásokkal. Ebből a helyzetből nem úgy fogunk kitűnni, ha még vagy 5 féle dolgot hozzáadunk az addigi szolgáltatásainkhoz, hanem úgy, ha tisztán és érthetően meghatározzuk, hogy mi az a terület amire mi fektetjük a hangsúlyt, amiben igazán magas szakértelmünk van. Mi is mint grafikai cég kismillió dolgot kommunikálhatnánk az ügyfeleink felé, de mi a legkiemelkedőbbet, az arculattervezést reklámozzuk.
Az ügyfeleink sokkal nagyobb bizalommal lesznek irántunk, ha pontosan arra vagyunk specializálódva ami miatt felkerestek minket. Ez lesz ami miatt kényelmesebben fogják magukat érezni, és végül mellettünk fogják letenni a voksukat. Azt meg senkinek nem kell bemutatnom, hogy az elégedett ügyfél további ajánlásokat fog nekünk hozni.
Persze ez fajta összpontosítás nem jön természetesen. Folyamatos odafigyelést és önkontrollt igényel, hogy hajlandóak legyünk még egyszer átgondolni a döntéseinket. Az összpontosítás elkötelezettséget jelent, azaz ha egyszer ebbe belekezdtünk nincs megállás.
De higgyétek el megéri a fáradozás. Idővel a specifikált területünkön elismertek leszünk. Magasabb óradíjakat kérhetünk majd a munkánkért. Válogathatunk majd munkák közül, nem kell mindenféle megbízást elvállalnunk. Kellő kitartással el fogjuk érni a saját- és az üzleti céljainkat is. Mindenkinek sok sikert és kitartást a fókuszáláshoz!