A technika fejlődésének köszönhetően ma már a legtöbb vásárlást az interneten való keresések előzik meg. Nem csoda hát, hogy ha kisvállalkozást vezetsz, Te is szeretnél a Google találati listájának első oldalán, előkelő pozícióban lenni legfontosabb kulcsszavaidra!
A keresőoptimalizálás napjaink egyik leghatékonyabb eszköze az online marketingben, a feladat azonban jóval összetettebb annál, mint hogy csak a tartalommarketinggel, vagy épp a linképítéssel foglalkozz. A jó minőségű, keresőoptimalizált weboldal a honlapkészítésnél – mi több, a design tervezésénél kezdődik!
A Marketing Professzorok Kft. online marketing tanácsadó cég segítségével összefoglaltuk azokat a tényezőket, amelyekre a weboldal design tervénél kell ügyelned, ha egy hatékony, SEO központú honlapot szeretnél.
A keresőoptimalizálás napjaink egyik leghatékonyabb eszköze az online marketingben, a feladat azonban jóval összetettebb annál, mint hogy csak a tartalommarketinggel, vagy épp a linképítéssel foglalkozz. A jó minőségű, keresőoptimalizált weboldal a honlapkészítésnél – mi több, a design tervezésénél kezdődik!
A Marketing Professzorok Kft. online marketing tanácsadó cég segítségével összefoglaltuk azokat a tényezőket, amelyekre a weboldal design tervénél kell ügyelned, ha egy hatékony, SEO központú honlapot szeretnél.
A keresőoptimalizálás rendszere – miből épül fel egy SEO központú honlap?
Ha az előkelő pozíció elérése a cél a Google-ben (mert lássuk be, Magyarországon – és a legtöbb országban – jelenleg a Google egyeduralkodó), egy összetett feladatrendszerrel nézel szembe. Ahhoz, hogy valós sikereket érhess el, egy igen fejlett algoritmust kell meghódítanod – ráadásul úgy, hogy versenytársaidnál is jobbnak kell lenned. Ma már ugyanis a keresőoptimalizálásban nem elég „elég jónak” lenni – hiszen a verseny hatalmas.
A keresőoptimalizálás alapvetően három fő tényezőn múlik: – a technikai SEO-n – az OnSite SEO-n – és az OffSite SEO-n.
Természetesen részletes kifejtésre a terjedelmi korlátok miatt itt nincs lehetőségünk, de pár szóban összefoglaltuk az alábbiakban ezek jelentését.
A technikai SEO jelenti az alapot, a hátteret: egészen a szerver gyorsaságától kezdve a honlapmotor összetettségéig, a forráskódba írható lehetőségekig. Az OnSite SEO jelent mindent, ami a honlapon van: a tartalmi elemek, képek, szövegek és cikkek, illetve a meta adatok megfelelő kitöltése is ide tartozik – míg az OffSite SEO a weboldalon kívüli törekvéseket, például a linképítést foglalja magában.
De mire kell ügyelni a design kiválasztásakor, ha egy SEO központú honlap létrehozása a cél?
Az első és legfontosabb: responsive design mindenek felett!
A mobil platformon végzett keresések igen nagy arányban vannak napjainkban – általánosságban már meghaladják az asztali gépen végzett munkamenetek számát is. Ezt a Google is tudja, ezért egy rendes, mobilra (is) optimalizált honlap kötelező elem – ennek kialakítása pedig a design-nál kezdődik! A korai években elterjedt trend volt, hogy mobilra és asztali gépre gyakorlatilag két külön verziót hoztak létre a weboldal tulajdonosok – azonban ennél jóval szerencsésebb megoldás a responsive design kialakítása, amely a felbontástól függően adaptív módon változik, így kényelmessé téve a böngészést minden platformon. A Google egyértelmű állásfoglalásaként ma már lefokozza azokat a weboldalakat, amelyek nem rendelkeznek ilyen tulajdonsággal.
A gyorsaság és a design kapcsolata
Talán a legnagyobb ellentét a SEO és a design között a gyorsaságban rejlik, bár egy profi fejlesztői gárda rendkívül jó megoldásokat kínálhat ennek kiegyenlítésére. A gyorsaság ugyanis – hasonlóan a responsive design-hoz – létfontosságú kérdés a keresőoptimalizálásban. Az oldal betöltődési sebessége ugyanis ma már nem csak UX szempontból fontos, de – ehhez kapcsolódóan – a Google is rangsorolási tényezőként tartja számon! Óvatosan kell tehát bánni (vagy megfelelően optimalizálni) a nagy felbontású képeket, az animációkat, videókat és minden más, interaktív elemmel.
A szöveg-kód arány a keresőoptimalizálásban
Bár a Google algoritmusa igen fejlett, és ma már köszönhetően a széles körben megadható meta adatoknak számos, nem szöveges tartalomról is küldhetünk információkat a Google botoknak, az azonban még mindig első sorban a karaktereket értelmezi (de azokat kontextusban!). Ilyen módon egy keresőoptimalizálást középpontba állító honlapnál létfontosságú a folyamatosan frissülő, megújuló tartalom – amelynek a design-ban is helyet kell találni. Ez szintén egy éles ellentétet alkot a mai trendekkel: a letisztult, minimalista design, az úgynevezett „flat” oldalak esetében ugyanis gyakran nehézkes a sok szövegnek helyet találni – a főoldalon legalábbis mindenképp.
Flash és JavaScript – amit érdemes elkerülni
A keresők (és így a Google) botjai a Flash és a JavaScript megoldásokat nem, vagy nem megfelelően tudják kezelni – így ezeket érdemes messzi elkerülni a fejlesztés során. A megfelelő HTML és a CSS megoldásokkal a legtöbb elem megoldható, így mindenképp célszerű ezeket előnyben részesíteni (úgy, hogy ügyeljünk a szabványoknak való megfelelésre (HTML 5), és a CSS elemek gyorsaságára is!
A felhasználói élmény és a SEO kapcsolata
A felhasználói élmény szempontjából nagy szerencsénk van, a Google ugyanis ma már első sorban ezt helyezi előtérbe (és erre reflektálva igazítja algoritmusait is). A találati listát csupa olyan weboldallal szeretné ugyanis feltölteni, amely a felhasználók számára is értékes: technikailag is megfelelő, és tartalmilag is kérdéseikre ad választ. Éppen ezért itt nem kell kettős mércét felállítani: a designban épp úgy az a fontos, hogy a weboldal látogatói megtalálják számításaikat, könnyen navigáljanak és élvezzék a böngészést, mint a keresőoptimalizálásban!