Gondolom nem árulok el nagy titkot senkinek, amikor azt mondom, hogy az ügyfeleknél általában nem jó pont, ha nem vagyunk kész a munkákkal a megbeszélt határidőre.
Azonban manapság sajnos bevett szokás lett, hogy a szolgáltatók nem tudják tartani a beígért időpontokat. Olyan nevetségesen gyakori lett ez a jelenség, hogy az ügyfelek már előre kalkulálnak vele, számítanak rá. Senki nem kap sokkot, ha egy két nappal később kerül leadásra a kért anyag.
Elismerem nem attól fog csődbe menni a vállalkozás, ha nincsenek tartva a határidők, de lehet hogy éppen csak ez az apróság hiányozna ahhoz, hogy kitűnjünk a versenytársaink közül. Az ügyfelek szemében pozitív tulajdonság a pontosság, nagyon eséllyel térnek vissza olyan helyre ahol a megbeszélt időpontkor meg is történt a projekt lezárása.
Jöjjön néhány tipp, hogyan fejezzük be a projektjeinket időben, és ezzel hogyan tartsuk meg az ügyfeleinket.
1. Tartsuk mindig szem előtt az ütemezést
Minden kreatív folyamat alap köve, hogy még mielőtt bármibe is bele kezdenénk osszuk be az időnket. Az hogy kicsúszunk a határidőből több hiba végeredménye. Ezek közül a legjelentősebb, hogy nem hagyunk magunknak elég időt a feladat elvégzésére. A legtöbben hajlamosak vagyunk alul becsülni a kellő időt az adott projektre. Meg vagyunk győződve róla első ránézés után, hogy pikk pakk végezni fogunk. Beleesünk a túlzott optimizmus csapdájába. A legjobb módszer ennek megelőzésére ha konkrét adatokra támaszkodunk. Vezessünk munkanaplót, ami alapján összesíteni tudjuk, hogy a különb fajta egyes projektek ténylegesen mennyi időt vettek igénybe.
2. Bontsuk a projektet részfolyamatokra
Állítsunk fel mérföldköveket, minél többet annál jobb. A legkisebb projektek is felbonthatók menedzselhető kisebb részfeladatokra. Vegyük például ennek a cikknek a megírását. Először is ott volt a „ki kell találni, hogy mi legyen a téma” mérföldkő. Utána jött a „nézzünk utána egyéb írásoknak ebben a témában” mérföldkő. Végül pedig a „na akkor üljünk neki s írjuk is meg” mérföldkő. A nagy előnye ennek a technikának, hogy nem érezzük magunkat túlterheltnek, ha csak bizonyos feladatrészeket kell megcsinálnunk, nem pedig egyből mindent. Emellett sokkal jobban lekövethető, hogy mennyire tartjuk magunkat a beütemezett tervhez, le vagyunk maradva, vagy tudunk azzal lépést tartani. Meghát ne mondja nekem senki, hogy nem tök jó érzés kipipálni valamit a listáról.
3. Kezdjük a legnehezebbel
Ha mindig is problémát okozott a határidő betartása, próbáljunk meg más megközelítésből nekiállni a dolgoknak. Mind hajlamosak vagyunk a legkönnyebb feladatokkal kezdeni, hiszen azzal hamar megvagyunk, de mégis elmondhatjuk hogy mennyit haladtunk már a munkákkal. Na e helyett a nehezebb feladatokat vegyük elő először, azokkal küzdjünk meg elsőnek, hogy ne a végére hagyjuk a szenvedést. Ezzel megint csak magunkon segítünk, hisz ha először letudjuk a nagyobb akadályokat, az apróságokkal gyorsan fogunk végezni, így valószínűbb, hogy tartani fogjuk magunkat a határidőkhöz.
4. Legyünk felelősségteljesek
Ha egy nagy vállalat fogaskerekei vagyunk, talán kicsit könnyebben tudjuk magunkat tartani az időhöz. Nagy segítség, hogy ilyenkor általában a nyakunkba liheg egy projektvezető, egy kreatív főnök, aki jól végezte munkáját hajt bennünket, nem hagyja hogy a tervhez képest elmaradjunk. Ehhez képest, amikor vállalkozóként a saját időnket próbáljuk beosztani, egy pillanat műve csak letérni a kijelölt útról. Természetesen ilyenkor mind megnyugtatjuk magunkat hogy máris megint hozzálátunk a feladathoz, de mind tudjuk, hogy ez kb annyira igaz, minthogy „csak egy részt nézek meg a sorozatból”. Úgyhogy találjunk valakit, aki megpróbál minket kordában tartani, legyen az egy barát, a párunk, vagy egy másik vállalkozó társunk, így amikor pénteken hamarabb haza akarnánk lógni, lesz aki (mindenesetre megpróbálni biztos megfogja, hogy) hasson a lelkiismeretünkre és a határidő betartása felé terelgessen.